Profilreklam kan ta sig uttryck på många olika sätt. Man kan använda en mängd olika produkter, till exempel reflexer, isskrapor, vattenflaskor eller tygpåsar. Tänk dig att en kund glömmer sin tygpåse med ert företags logo på någonstans, till exempel en flygplats. Hur många personer kommer inte att få möjlighet att se er logo då! Det är alltid ekonomiskt fördelaktigt att använda profilreklam eftersom profilpresenterna är avdragsgilla i deklarationen. Det kan vara lite olika regler kring olika typer av presentprodukter beroende på innehållet så det gäller att välja rätt produkt.
Profilreklam för företag
Profilreklam används också företag emellan. Ofta kan det handla om en present som ges bort när man har haft ett lyckat samarbete eller om det ena företaget har det andra företaget som kund. Företag brukar ge bort olika saker, till exempel glas med företagets namn ingraverat, en mössa med en logo broderad på eller en reflexväst. Man bör alltid försöka hitta en present som känns personlig och som man samtidigt kan ha nytta av. Målet är att mottagaren av presenten ska använda den så ofta som möjligt och visa den till många andra personer. Det brukar kallas för dubbel marknadsföring.
Var beställa profilreklam?
Det finns speciella företag som specialiserar sig på profilreklam. Dessa företag brukar både har bred kunskap om profilreklam och kan även komma med idéer om vilken typ av produkt som just ert företag ska satsa på. Du ska alltid be personalen om hjälp om du känner dig tveksam inför valet. De kan tala om för- och nackdelar med tryck eller brodyr och vad som passar er bäst. De flesta företag kan också erbjuda screentryck, utskuret tryck och gravering. Välj alltid ett företag med maskiner av hög kvalitet för att säkerställa att du blir nöjd med slutresultatet.
Vad är det övergripande syftet med profilreklam?
Syftet med profilreklam är att stärka varumärket och att sälja fler av ett visst företags produkter eller tjänster. Företag som använder profilreklam brukar vara mycket framgångsrika. En del företag tillverkar sina egen profilreklam genom att ge prov på företagets egna produkter. Man kan också använda kuddar, nyckelringar, skrivblock eller vad som helst som har en yta där man kan trycka upp eller brodera ett budskap. När man sedan ska dela ut sin profilreklam kan man vara närvarande vid olika mässor eller helt enkelt skicka ut dem via vanlig post till kunderna. Genom att använda profilreklam kan du vara säker på att ni kommer att skapa ett speciellt förhållande till era kunder.